Nieuw wegdek voor E34 Zoersel-Oelegem

Nieuw wegdek voor E34 Zoersel-Oelegem

Doortastend sloopwerk maakt snelle vernieuwing van versleten wegenis mogelijk

Onlangs werd het wegdek van de E34 tussen Zoersel en Oelegem in beide richtingen vernieuwd (8,5 kilometer). De versleten betonnen wegenis maakte plaats voor stil asfalt. Om ze zo snel mogelijk en met een minimum aan hinder te kunnen vernieuwen, werd er in een recordtempo 210.000 ton asfalt- en betonverharding opgebroken.

De werken op de E34 kaderen in de globale vernieuwing van de E34 tussen Ranst en de Nederlandse grens en vonden plaats in twee fases. De aanleg een nieuw wegdek moet het rijcomfort, de geluidshinder en de verkeersveiligheid ten goede komen. Van 1 juli tot begin augustus werd het stuk richting Antwerpen aangepakt. Van begin augustus tot half september was het gedeelte richting Eindhoven aan de beurt.


Rippertanden

Voorafgaand aan de aanleg van de nieuwe asfaltverharding moest de firma Croes de oude wegenis integraal opbreken (210.000 ton). Gezien de krappe uitvoeringstermijn – amper zeventig kalenderdagen, van opbraak tot oplevering – moest het zeer doortastend te werk gaan. “De betonverharding was van die aard dat we zeer zware betonbeukers moesten inschakelen om het beton te laten barsten,” vertelt zaakvoerder Joeri Croes. “Daarna hebben we de grote middelen moeten inzetten om het op te
breken. Met maar liefst honderd zogenaamde ‘rippertanden’ hebben we het voormalige wegdek in een mum van tijd verwijderd.”

Extra werkdagen

Croes wist de opgelegde deadline uiteindelijk vlot te halen. Door flexibel te werk te gaan, gaf het hoofdaannemer VBG Colas letterlijk vrije baan.
“We zijn dag en nacht in de weer geweest, dat kan je zonder overdrijven stellen,” aldus Joeri Croes. “Door de harde regenbuien die ons land voorbije zomer teisterden, hebben we extra (niet-ingecalculeerde) werkdagen moeten inplannen. Voor ons was dit een verlengstuk van een gelijkaardig werk dat we in 2011 uitvoerden op de E313 tussen Beringen en Tessenderlo (eveneens volledige opbraak van de autosnelweg, inclusief onderfundering). Die ervaring hebben we goed kunnen gebruiken om deze werken tot een goed einde te brengen.”